Het Avontuur Begint

Nu begint het avontuur echt, denken we, als we de autosleutels overhandigd krijgen van de twee Fransmannen.

Onze start in Australië

Na een rustige vlucht van zo’n vier en een half uur vanuit Bali, komen we aan in Cairns. Zonder ook maar een grote scan, zoals je bij Border Security Sydney altijd ziet, kunnen we zo doorlopen naar de uitgang. Als we landen zienwe al vanuit het vliegtuig dat het staat te druppelen buiten: Regenseizoen.

Als we de aankomsthal uitlopen is het één grote regen stortbui geworden. Over een looproute met dakje gaan we richting de busstandplaats waar onze taxibusje zal klaar staan om ons naar het hostel te brengen. Samen met nog tien anderen, van andere hostels worden we vanaf het vliegveld meegenomen. Het is gelukkig maar een kleine 15 minuten rijden.

Aangekomen bij het hostel begint het nog harder te regenen. Dus snel naar binnen en inchecken. We denken dat dit wel eens de hele week zou kunnen duren…. het is tenslotte hier in Cairns ook regenseizoen. Wij balen.

De volgende dag is het gelukkig warm en droog. De komende vier dagen dat we in Cairns verblijven is het droog en zo’n 30 °C om 9 uur in de ochtend en op z’n warmst rond 14 uur, dan is het namelijk 34°C a 35°C.

Als we inchecken gaan we eerst rustig aan doen en morgen staan er twee afspraken op het programma met potentiële autoverkopers. Spannend!

Paco Pajero

We hebben twee verkopers die hun auto willen verkopen. Eén met een Mitsubitshi Pajero en één met een Subaru. De Pajero uit 1997 heeft al 318.000 gereden, de Subaru uit 2005 rond de 260.000 kilometer op de teller. Beide een 4-wheel drive met tent op het dak. De eerste 4×4 komt langs om 11 uur, hij is van twee Franse jongens die de tweede ‘backpack eigenaar’ zijn. Zij hebben hem van Melbourne naar Cairns gereden en willen er nu vanaf, omdat ze richting Frankrijk vertrekken over een paar dagen.

Het lijkt allemaal goed en wij verlagen nog iets in de prijs, zij gaan akkoord. Wel is onze voorwaarde dat we nog een check doen bij een garage in de buurt. Na twee garages te hebben bezocht en 2 telefonisch te hebben benaderd heeft niemand tijd voor het weekend, het is nu tenslotte ook vrijdag rond 14 uur. Niet de ideale tijd om een ‘Pre Purchase Check’uit te laten voeren. We besluiten nog één bedrijf te bellen, SunCity Service Center.

Yes, deze heeft nog een plekje voor vanmiddag, tenminste als we hem voor 15 uur deze middag brengen. We laten de twee Franse jongens weten dat we om 14:30 opgehaald willen worden om de check uit te laten voeren. Zij gaan akkoord.

Iets daarna staan we bij de garage en in een half uur weten we dat we nieuwe banden nodig hebben, en er een aantal kleine dingetjes fixed moeten worden. Maar verder is het een sterke auto die er mechanisch nog goed uit ziet, zegt de garage eigenaar. Een auto waarmee we Perth wel zullen halen. De nieuwe banden en reparaties kosten wel wat Australische Dollars, dit bespreken Maaike en ik even samen en willen die extra kosten van de oorspronkelijke deal afhalen en laten dit aan de Franse jongens weten. Wij hebben deze reparaties nodig, en willen totaal niet meer dan de oorspronkelijke deal betalen, anders gaat de deal niet door…

Na lang nadenken gaan de Fransen uiteindelijk akkoord (zij moeten immers flink inleveren). We hebben een deal!

Wij zijn hierdoor blij en komende maandag zullen we de Mitsubishi Pajero brengen naar de garage om helemaal in orde te laten maken.

Om 16:00 zijn we alweer terug in het hostel en maken we met de jongens het papierwerk gereed en zijn we officieel eigenaar van de Mitsubitshi Pajero, we noemen hem Paco Pajero.

We appen de eigenaar van Subaru, de andere 4×4, dat we net een andere auto hebben gekocht, helaas voor hem. Hij zal nieuwe kopers moeten vinden.

De Fransen zullen de auto vandaag nog meenemen om de eigen spullen er uit te halen en volgende dag komen ze hem brengen en overhandigen ze de sleutel.

Sleutel overhandiging

Zaterdagochtend 7 uur: “Nu begint het avontuur echt!” denken we, als we de autosleutels overhandigd krijgen van de twee Fransmannen.

Naar de bank

Gelukkig zijn er ook banken open op zaterdag in Cairns. Hier sluiten we direct een autoverzekering af en openen ook een bankrekening om de rest van Australië, met een eigen Australische bankpas te gaan betalen. Dit zal enorm moeten schelen in de fees die continu bij het pinnen betaald moeten worden.

Esplanade Lagoon

Na dit allemaal geregeld te hebben is het tijd om te chillen. Het is zaterdagmiddag en half Cairns komt naar Esplanade Lagoon om te zwemmen, een openbaar zwembad met lifeguard, douches, drinkwater en zelfs een barbecue die iedereen kan gebruiken. Perfect geregeld hier in Cairns.

De overheid kan zo de inwoners en toeristen erg tevreden houden. De zee, is er wel, maar die is voor Stingrays, kwallen en krokodillen.

Aboriginals

“De eerste volkeren van Australië worden vertegenwoordigd door Aboriginal en Torres Strait Islander-mensen met verschillende talen en verschillende geschiedenis & culturen. Lees meer over de cultuur en geschiedenis van de First Peoples of the Cairns gebied.”

Dit staat als informatie op een website van Cairns.

Wat ons opvalt is groepjes donkere mensen die zich vreemd gedragen, zien er erg onverzorgd uit en spreken een aparte taal. Eerst denken we, vreemd. Maar al snel komen we er achter dat dit de Aboriginals zijn, de oorspronkelijke bewoners van Australië.

De gezichtsvorm is heel anders, veel breder dan die van de blanke Australiër. Wel bijzonder om deze twee culturen zo naast elkaar te zien leven.

Maaike in Cairns

Happy Hour

Na het dagje chillen gaan we terug naar het hostel om te eten en vieren we met een pitcher bier dat we een auto hebben gekocht. Happy Hour Time!

pitcher bier

Eerste auto ritje

Op zondag 1 maart hebben de auto al verzekerd en gaan daarom graag een stukje touren, eerst een kijkje nemen in een botanische tuin in Cairns om vervolgens een kijkje nemen bij de ‘Barron Falls’, de grote watervallen dichtbij Cairns. We hebben geluk dat het nog net regenseizoen is en zien daarom nog veel water van de watervall af stromen. Over een aantal weken als het regenseizoen voorbij is, zal de gehele waterval droog staan. Tenminste dat staat aangegeven op een bordje bij het uitkijkpunt.

Op de terugweg houden we nog een fotoshoot met mooi uitzicht voor onze nieuwe wagen, we zijn trots op onze Paco Pajero! En hopen dat hij het onze trip tot aan Perth zal volhouden.

Garage

Op maandag 3 maart rijden we de auto naar de garage en gaan terug hardlopen, nu is het wachten hopelijk kunnen we hem vandaag weer ophalen en is hij helemaal klaar en gefixed. In de middag is de auto inderdaad weer klaar en betalen we de garage een flink bedrag. Maar we hebben wel 4 nieuwe banden en hij is weer als nieuw voor het avontuur!

De Paco Pajero heeft een tent op het dak en heeft alle campingspullen die nodig zijn. Waaronder twee koelboxen, dekens, kussens, campingkookstel met 2 pitjes, kookgerei en een natuurlijk een voetbal.

Morgen 3 maart zullen we noordwaarts gaan rijden en ergens een camping opzoeken om onze eerste nacht in een tent op de auto door te brengen op Australische grond. Tot snel!

kangaroo alert

Eén gedachte over “Het Avontuur Begint

1. Hallo Bart en Maaike,

Na een verblijf in Singapore, Bali en de Gili’s zijn jullie nu in het werelddeel aangekomen, wat jullie reisdoel was: Australië.
    Wat hebben jullie een mooie auto gekocht, met nieuwe banden er om. Hopelijk houdt ie het vol met zoveel km’s op de teller.
    Een plezierige reis toegewenst!