Litchfield National Park

Voordat we naar het laatste nationaal park van de reis gaan, verblijven we eerst 2 nachtjes in Darwin. Rond 13 uur zijn we in Darwin, even boodschappen doen en dan naar de camping. Dit is de camping die het meest dichtbij het centrum is, al is dat nog steeds 10 kilometer. We besluiten om nog niet naar het centrum van Darwin te gaan en dit te bewaren voor volgende week. We hebben zo’n 10 dagen ingecalculeerd om de auto te verkopen en dan ook genoeg tijd om heel Darwin centrum te ontdekken. Over twee dagen gaan we een aantal dagen naar het Litchfield National Park en dat schijnt wederom heel mooi te worden.

Discovery Parks

Als we aankomen op de camping, even chillen en zwemmen in het zwembad. De tweede en enige volle dag wederom chillen en van de zon genieten. Tevens een wasje draaien en de auto alvast een beetje opruimen. Het is de gehele week zo’n 32 °C en rond de 19°C in de nacht. Heerlijke temperaturen.

In de toiletten hing een briefje dat er een Public Rave zal zijn op zaterdagavond, dit zal op het terrein plaats vinden net achter de camping. Als er overlast is, mogen de bezoekers de politie bellen.

Onze tweede en laatste avond op de camping, in de middag horen we de muziek al hard gaan. We verwachten vanavond dan ook geen zachte muziek, daarom besluiten we na de barbecue, met worstjes, ui, paprika, tomaat en zoete aardappel, een kijkje te gaan nemen. Als we niet kunnen slapen van de muziek, dan kunnen we er maar beter aanwezig zijn.

Om kwart over 7 in de avond zijn we dan ook binnen. $ 15 en BYO (Bring Your Own, dus eigen blikjes bier mee). Het is een leuk klein festival. Palmbomen, een dj die draait en genoeg plek om te dansen. Er zijn dan ook maar zo’n 150 mensen, maar er is normaal gesproken ruimte voor 1500 á 2000 mensen, op deze ruimte. We spreken een aantal mensen die ook op de camping staan die ons nog wat tips geven over Litchfield National Park. Daarnaast zijn er ook wat gekke Engelsen die het goed naar hun zin hebben. Nadat we uitgekeken zijn gaan we ook maar naar huis en zo liggen we voor 11 uur al op bed en horen we de muziek nog steeds.

De volgende ochtend worden we door ons ritme alweer om 8 uur wakker en we overleggen nog even of we vandaag of morgen naar Litchfield vertrekken.

Na het ontbijt om 9 uur, denken we toch dat het beter is dat we morgen gaan. Het is vandaag nog zondag, dus iets drukker in Litchfield en de lichtelijke kater is er ook nog steeds een beetje. Goede redenen om een dagje extra camping te pakken.

Vandaag relaxen bij het zwembad, buiten spelletjes doen en de frisbee overgooien.

Litchfield National Park

De volgende dag, maandag 27 juli gaan we naar het Litchfield National Park. Rond 9 uur al van de camping, om eerst nog even boodschappen te doen. Tevens rijden we even langs Darwin centrum voor alvast de nachten na het park te boeken. Ditmaal voor een private room bij een hostel in Darwin centrum. Als we alles hebben gedaan vertrekken we om half 12 naar het park.

Route in het park

Het is zo’n anderhalf uur rijden en we maken één stop voor het park, bij de Robin Falls. In een aantal reviews van twee weken terug hebben we gelezen dat het redelijk droog zou zijn. En dat was het ook, de loop er naar toe was oké, maar de waterval was droog. Broodje eten als lunch en door naar de ingang van het park.

4WD

Er zijn twee ingangen via de normale weg en één ingang via een 4wd road. De laatstgenoemde ingang nemen wij.

Dit is een weg die je met een normale auto niet kunt nemen. Aan deze weg zitten drie watervallen, bij de eerste waar we rond 3 uur in de middag aankomen zullen we ook overnachten. Het was zo’n 45 minuten over de prachtige 4wd road. Tafel en stoeltjes uit en vervolgens lopen over het 400 meter lange pad naar de waterval. Gelukkig, hier wel water.

De borden zeggen: ‘low risk: crocodille management’. Ze zijn er dus soms wel, maar nu weinig kans op. Bij de waterval kunnen we even zwemmen en hier zijn we wederom als enige.

Heerlijk verkoelend is het water en het dient direct als ‘douche’, aangezien we wel weer een beetje gezweet hebben in de auto. 32 °C is niet makkelijk komende vier dagen zonder douche, dus maar bij de watervallen zwemmen.

Als we weg gaan komt een stel ook even zwemmen, zij staan tevens op de camping. Rond half 6 komen er nog twee auto’s en verder is het heel rustig. Ook omdat we de andere auto’s bijna niet zien, tussen alle bomen door.

Mooie rit al gehad en we kijken uit naar morgen.

4WD weg vervolgen

We staan wederom op met havermout, banaan, koffie, jus d’orange en een ei en vervolgen de 4wd weg naar de andere twee watervallen.

Eerst naar de Tjaynera Falls, ook wel Sandy Creek Falls genoemd.

Onderweg twee tegenliggers die stopten en zeiden dat die falls heel mooi waren. Dat waren ze ook, vanaf de carpark, zo’n 1,7 kilometer door een bospaadje met stenen en boompjes langs een riviertje brengt ons bij de waterval. Het is een 40 meter hoge waterval die in een watertje valt. Als we aankomen vertrekken net drie mensen en zijn we de enige. Het is lekker water en we zwemmen heel eventjes, eten een mandarijntje, chillen en gaan weer. Op de terugweg komen we zo’n 30 andere mensen tegen. Net op tijd dus, want zoveel goede chill ruimte was er niet bij de waterval.

Bij de carpark lunchen we met tosti’s uit de pan en we vervolgen onze weg over de 4wd drive.

Onderweg zien we weer immens hoge termietenhopen. Deze zijn wel zo’n 5 meter hoog, wat een dingen.

We hebben al 3 keer door een beekje gereden, waar zo’n 10 tot 20 centimeter water in stond. Maar nu net voor het einde van de 4wd drive is er niet een beekje, maar eerder een dikke rivier. We denken terug aan een paar dagen eerder, bij Cahills crossing, waar het water zo’n 30 centimeter hoog stond en de krokodillen rond de overgang zwommen.

Achter ons zie ik al twee andere auto’s komen. Die stonden ook bij ons op de camping en we praten wat over de diepte. De jongen gaat even kijken en zegt dat het wel kan en beide andere auto’s gaan eerst. We zien dat het behoorlijk diep is, maar wat moeten we anders? Omkeren is de 4wd road terug en dan nog een stuk over de gewone weg terug. Dat zal een 4 à 5 uur extra rijden zijn.

We gaan er voor, Paco in de low gear van de four wheel drive zetten en gaan met die banaan. Maaike ziet dat het bordje tot de 50 centimeter staat, wow 50 centimeter diep. We rijden rustig, maar hard genoeg er doorheen waarbij we aan de voorkant veel water omhoog zien komen. We hebben geen ‘snorkel’ ( uitlaat aan de voorkant omhoog die boven de auto uitkomt) die wel aangeraden wordt op deze 4wd road.

Het is een lang stuk en Maaike zit nog meer in spanning dan ik.

Gelukkig, we hebben de overkant gehaald, waar de andere twee auto’s even hebben gewacht op ons, om te kijken of wij er goed door gekomen zijn.

We rijden door naar Tolmer Falls Car Park waar we even de motorkap openen. We zien water op het luchtfilter zitten, oei, dat water kwam wel hoger dan we dachten. Gelukkig, alles werkt nog goed!

We lopen zo’n 400 meter naar de Lookout waar we een mooi uitzicht hebben op de 105 meter hoge waterval. Er mag niet gezwommen worden en daarom besluiten we om niet de lange walk te maken, maar terug te lopen naar de auto en door te rijden naar de volgende stop.

Magnetic Termite Mounds

Op een 20 kilometer verder zijn de Magnetic Termite Mounds. Een toeristische trekpleister voor toeristen die deze hoge termieten hopen kunnen bekijken. Tijdens de 4wd road hebben we al vele, echt heel veel hopen gezien. Veel meer dan dat er hier staan en sommige minstens zo hoog als deze. Het was dus voor ons even kijken en door.

Nu richting de Florence Falls Waterhole camping. Vanaf de doorgaande weg, rijden we op een doodlopende weg richting de Florence Falls. In het midden zit een carpark waarbij we kunnen zwemmen in de Buley Rockhole, een aantal watertjes met stromende watervalletjes waar je kunt zwemmen. Het is prachtig!

Rond 4 uur hier weer weg en naar de camping, iets verderop. Na een mooie plek te hebben gevonden doen we een spelletje. Opeens komt er een bekende auto op het terrein gereden, het gezin die dezelfde tijd de self-isolatie aan het doen was in Alice Springs, komen we hier weer tegen. We maken een praatje over beide routes en plannen en gaan vervolgens koken.

Morgenochtend zullen we de Florence Falls bekijken en hopelijk wederom een duik nemen bij de waterval, wat altijd de moeite waard is.

Florence Falls

In de ochtend staan we rond half 9 op en zitten we voor half 10 in het water bij de Florence Falls. Er zijn twee meiden ook al zo vroeg bij de waterval. Na het zwemmen komt er een grote groep van 15 personen, wij gaan net op tijd weg. Ook hier is maar weinig plek voor veel mensen, al laat de parkeerplaats anders zien.

Wangi Falls

Na deze waterval is het zo’n 20 minuten rijden naar de volgende plek: Wangi Falls. Wederom een prachtige plek!

Een watertje met twee watervallen, beide van zo’n 30 meter hoog. Eerst lopen we een klein rondje om het meer. Hierbij lopen we naar de top er boven, waar we een mooi uitzicht krijgen over het gebied. Ook lopen we door een stukje regenwoud waar honderden al dan niet duizenden vleermuizen zich bevinden. We zien allerlei geel spul op de grond en al snel weten we dat het vleermuizenpoep is, als we vlak voor ons een kwakje horen vallen. Oppassen dus voor gele shit.

Alle zwarte bolletjes zijn vleermuizen.

Na het rondje van ongeveer 20 minuten, kunnen we lekker afkoelen in het water, waar zo’n 10 anderen ook zwemmen.

Na het zwemmen even chillen in de zon en weer door naar de volgende spot: Cascades.

Bij Cascades is er een ‘upper pool’ en een ‘lower pool’. Wij kiezen voor de laatstgenoemde, als we aankomen is hier helemaal niemand. Deze zijn bijna net zo mooi als de waterval van gister, de Buley Rockhole. Doordat we hier de enige zijn is het speciaal en genieten we van het koele water in de zon.

Na een 20 minuten lopen we weer terug over het mooie pad, wat net lijkt alsof het uit de film is.

In het Litchfield Café willen we nog een drankje doen, maar helaas is deze gesloten en we gaan door naar Walker Creek. Op deze plek kan je overnachten, maar omdat het helaas voor tenten is en wij niet verder kunnen komen tot aan het begin en auto’s niet bij de campingplekken kunnen komen, kunnen wij hier niet overnachten.

We rijden door over de doorgaande weg en rijden wederom over een lange 20 kilometer gravel road. Veel stof en steentjes wederom. Dat wordt extra afstoffen als we in Darwin zijn.

Op het einde van het rondje, net buiten het Litchfield National Park komen we bij Berry Springs. Een dorp dat zijn naam heeft gekregen door een 30°C hot springs die er zijn. Even snel een plons en door naar de campspot van vanavond. We rijden wederom iets zuidelijker over de snelweg, waar we een spot hebben gezien op de heenweg. We komen hier rond 5 uur aan en we staan op deze free campspot, samen met drie campers en een busje.

Roadtrains

Het is langs de snelweg en er volgen gedurende de hele avond roadtrains.

Om half 7 komen er nog twee auto’s met backpackers. Ze beginnen direct met hout verzamelen voor een vuurtje, wat ook snel wordt tegengehouden door één van de camper eigenaren. Er is namelijk in het gehele Litchfield National Park gebied een ‘fireban’.

Dat kunnen we ook wel begrijpen, door de vele bosbranden die we onderweg hebben gezien.

Gelukkig zijn ze wel om 9 uur al stil, zodat we toch rustig kunnen slapen. Zo voelen we ons al een beetje oud, maar dat is ons ritme, haha.

Morgen zal de laatste avond met Paco zijn en we gaan hem daarom morgen ook schoonmaken en opruimen. Vrijdag willen we Paco voor een mooie prijs in Darwin verkopen. Aan wie is alleen nog de vraag, de eerste Nederlander heeft vandaag afgezegd en we hebben nu gelukkig wel andere mensen die de auto willen kopen.

Richting Darwin

In de ochtend worden we om 7 uur al wakker gemaakt door het verkeer, dat op steenworp afstand langs raast. En om half 8 staat de zon al op de tent. Lekker die vroege warmte, want vannacht was het weer wat kouder, daarom ook een extra dekentje erbij gehaald. 32°C overdag en 15 °C in de nacht blijft een beetje apart.

We rijden om 9 uur richting het Coolinda caravanpark, waarvan de eigenaar gister ons een folder kwam overhandigen. Of we daar ook op het park gaan staan is nog maar de vraag. Dat hoor je in de volgende update.

Tot snel!

Eén gedachte over “Litchfield National Park

1. Zooo leuk om over jullie reis en tips te lezen! Wij hebben 2 weken, helaas zijn er nog een paar dingen dicht (Reynolds 4WD track), maar prachtig hier!! Liefs Laurie en Tjalling