Twee weken Mt. Little Station

Wat een geweldige twee weken hebben we gehad op Mt. Little Station. Zoals genoemd in de vorige blog, zijn we op de boerderij aangekomen en in de eerste paar dagen al wat werkzaamheden verricht. De dagen er na hebben we elke dag geholpen met de 60 koeien en 1400 schapen eten te geven. Elke ochtend en avond, twee lammetjes en één geit eten geven. Vuurkorven klaarmaken voor nieuwe gasten, waarbij we ook hout verzamelen uit de beek die door het erf loopt.

Todd, de broer van Kellie was er de eerste paar dagen om te helpen met de voorbereidingen voor het drukke weekend. Todd is een grappige kerel waar we veel mee hebben gelachen!

Naast de standaard werkzaamheden, wilden Kellie en Peter graag dat er een aantal hikes werden uitgezet op Mt. Little Station. De station heeft een oppervlakte van zo’n 9700 hectare, dat is ongeveer 15 bij 6,5 kilometer groot. De bergen van zo’n 500 tot 1000 meter hoogte grenzen aan hun station. De station ligt zelf op ongeveer 200 meter hoogte, er kunnen dus mooie hoogtemeters gemaakt worden.

We hebben ze ook geholpen bij het maken van een camping map en hiking map, die ze nog helemaal niet hadden. Het was fijn om Peter en Kellie in zo veel opzichten te kunnen helpen. In ruil voor de werkzaamheden hebben wij onderdak, eten en natuurlijk de plek voor de self-isolatie gekregen.

Het was een self-isolatie op de station, maar het voelde meer als een werk vakantie, waar het werken niet eens voelde als verplichting, maar meer als iets leuks. We hebben elke dag genoten van de dingen die we moesten doen. Ook al moesten wij niet in isolatie, dan alsnog was het een goede keuze om hier heen te gaan.

Het waren 14 geweldige dagen en het was ook nog eens gezellig! Als aandenken krijgen we een Beerstubby en muts mee met het Mt. Little Station logo erop.

Samenvatting per dag

Hieronder per dag een kleine samenvatting van wat we hebben gedaan.

Dag 1 aankomst

De dag van aankomst hebben we kennis gemaakt en gezellig gesproken over wat we komende dagen gaan doen.

Dag 2 Campingplaatsen gereed maken

We starten met lammetjes drinken geven in de ochtend. Borden plaatsen bij de campingplaatsen en de vuurkorven gereed maken. Hierbij dus ook hout sprokkelen voor de campinggasten.

Dag 3 Politie

Campingplaatsen en vuurkorven gereed maken. Tevens hebben we vele borden voor de campingplaatsen neergezet, elke campingplek heeft een aparte naam gekregen met nummer.

In de ochtend toen wij buiten stonden, kwam uit het niets de politie aangereden. Hij kwam vanuit Port Augusta, zo’n 140 kilometer verderop, om te controleren of wij aanwezig waren op de plek Mt. Little Station. Dit was de eerste en tevens de enige keer dat we controle hebben gehad.

Dag 4

Vandaag is de drukke dag dat vele gasten naar de camping komen. In totaal zo’n 200 gasten, waarbij vorig jaar 100 het maximale was in één weekend. We hebben in de afgelopen twee dagen veel campingplaatsen gereed gemaakt. Om er bij te horen, krijgen wij beide een blouse van Mt. Little Station.

Af en toe mogen wij ze naar hun plek toe rijden. Het is namelijk naar de plekken zo’n 10 minuten heen rijden en ook weer 10 minuten terug. Wij rijden dan met een kleine Suzuki voor de gasten uit naar hun plek.

Dit doen ze als een extra service en omdat er eigenlijk nog geen goede camping map is. Het is namelijk erg lastig om jouw plek te vinden, al helemaal als het donker is. Velen in Adelaide werken op de vrijdag tot aan 4 á 5 uur en rijden dan naar de campingspot om te chillen en een biertje te drinken. Om 6 uur wordt het al donker en de hele avond komen er nieuwe gasten, die wij ook naar de plek moeten brengen. Zelf zitten we rond het kampvuur bij het huis en begeleiden de mensen in één van de auto’s naar hun plek. Half 11 doen Maaike & ik de laatste auto en daarna gaan we naar bed.

Het was wederom een lange volle dag.

Dag 5 Campingplaatsen gereed maken

Firepits klaar maken en hout sprokkelen voor de mensen die op zaterdag arriveren op Mt. Little Station.

Dag 6 Okay run

Om gasten tevreden te houden en te kijken wat ze zeggen over Mt. Little Station gaat Peter en Kellie vaak een ‘Okay run’ doen. Net als een ‘Wood run’ waar je hout brengt naar de campinggasten, doen ze een ‘okay run’. Hierbij gaan ze langs met een biertje en vragen hoe het gaat. Ook Maaike en ik doen een okay run en halverwege komen we Peter en Kellie tegen en eindigen de avond samen.

Dag 7 Cow Feeding

Het is maandag en we slapen wat extra uit na een lang weekend. Maar we moeten natuurlijk wel weer om 9 uur de lammetjes en geitje drinken geven. Ook is het vandaag ‘Cow Feeding’ voor de gasten. Ik haal met Peter een rol hooi op voor de koeien. Om 11 uur rijden we met 7 andere auto’s van campinggasten naar de koeien. Waar de gasten ook de 40 koeien met 20 kalven kunnen bekijken. Sommige hebben net een kalf gekregen en deze zijn nog erg klein.

In de middag gaan Maaike en ik lopend naar Mayo Gorge, een uit de grond komende water bron, die uitkomt op het einde van het terrein. Ook doen wij nog een ‘Garbage run’ of te wel het afval en de bakken met blikjes en flesjes ophalen. Hier zit het statiegeld op en blijkbaar is het gebruikelijk om dit achter te laten voor de campingeigenaren.

Dag 8 Eerste Hike uitgezet

Op de dinsdagochtend vuilnis opgehaald en hout verzameld voor de campinggasten. Maaike heeft samen met Kellie het gasthuis schoongemaakt. In de middag hebben we de eerste hike op het terrein uitgezet met gele pijlen. Dit is de ‘Honeymoon Walk’. Rond drie uur gestart en half 6 weer terug bij het huis.

Dan zit er alweer een week op van de twee weken. De tijd vliegt voorbij en het is nog steeds leuk en gezellig!

Dag 9 Walibi Rocks & Sunset Mt. Little

In de ochtend hebben Maaike en ik samen met Peter een hek in de rivier gemaakt. Dit hek was afgelopen februari door het water dat er door heen stroomde meegesleurd en kapot gemaakt. Ook door de grote bomen die, alsof het niets is, door de beek mee worden gesleurd. Het hek is gemaakt, zodat de koeien in de beek kunnen grazen, als er wat te grazen valt. De beek is droog, maar er is nog wel wat groen om te eten.

In de middag vanaf 1 uur, zetten we samen de volgende hike uit. Deze keer naar Harvey’s Rocks, waar rock walibi’s zitten. Dit keer gebruiken we grijze pijlen naar Harvey’s Rocks. Ook zetten we tegelijk een korte hike uit naar Rock Pools, waar altijd water in staat, zelfs met deze droogte van 5 weken. Hier voor gebruiken we rode pijlen.

Terugweg van de bergen naar huis is het zo’n 20 minuten rijden. Onderweg gaan we nog via Mount Little, dit is een 4WD track die best wel steil omhoog is. We gaan op deze heuvel met prachtig uitzicht de zonsondergang bekijken. Wat een uitzicht met de zon. We genieten van een wijntje en een snackje en rijden dan weer terug de heuvel af in ongeveer 20 minuten naar ‘huis’. Het is best lastig met de gaten in de weg.

Dag 10 Cow Feeding

We starten met het inladen van kratten, vol met flesjes en blikjes, die toeristen achterlaten. Vervolgens gaan we samen hout sprokkelen voor een aantal campingplaatsen die vandaag en morgen arriveren. We eten spaghetti als lunch.

In de middag gaan Maaike en ik de blikjes, plastic flesjes en wijnflessen uitzoeken die we eerder deze week hebben opgehaald bij de campingplaatsen.

In de middag rond 3 uur gaan we koeien van de ene plek naar andere plek verhuizen. We gaan ze via de weg naar de beek verhuizen, waar meer voedsel is te vinden. Eerder deze week hebben we het hek gemaakt.

Als we de koeien naar de berm van de weg brengen, beginnen ze daar te grazen. Klaarblijkelijk staat er meer gras dan Peter alvorens dacht. Daarom laten we ze ongeveer een uur grazen in de berm van de weg en vervolgens jagen we ze weer in het gebied waar ze stonden. Peter zal dit dagelijks doen, om zo de dieren toch genoeg eten te kunnen geven.

Dag 11 Mount Aleck

Gistermiddag kwamen er campinggasten naar het huis, voor het lammetjes en geitje voeren. Toen vroegen ze aan Maaike of ze mee wilde gaan om Mount Aleck te beklimmen. Maaike bedankte daarvoor, maar zei dat ik wel mee wilde gaan. Ik kwam er aan en zei dat ik wel mee wilde gaan.

Zo geschiedde en wij doen dus een poging om Mt. Aleck te beklimmen. Mt. Aleck is de hoogste berg van de Elder Ranges. Elder Ranges is de bergketen die totaal aan het land grenst van Peter en Kellie.

De ochtend begint iets vroeger dan normaal, om half 9 word ik al opgehaald voor een hike naar de top van de Elder Ranges. Vrienden van Peter en Kellie, zijn hier in ‘The Old Homestead’ aan het overnachten. Ik ga met drie van hen, een man en twee jongens naar de top van de berg. Het is een bergketen die de vorm van de maan heeft. We rijden naar het begin in ongeveer 45 minuten en starten rond half 10. Het begint met veel grote stenen, maar later wordt het steiler en steiler, waar het voornamelijk bestaat uit steen met bosjes, boompjes en mos. Sommige delen zijn glad door de steilheid, maar gelukkig heeft het hiervoor al twee weken niet geregend en is het niet glad op het minder steile gedeelte. We starten op een 200 meter hoogte en klimmen in een snel tempo naar zo’n 900 meter, vanaf hier kunnen we de andere kant van de bergketen zien. Wat een prachtig uitzicht en de top kunnen we al zien liggen op een paar honderd meter, de top is zo’n honderdvijftig meter hoger. Na zo’n twee uur bereiken we de top op 1077 meter. We drinken en eten wat en maken foto’s met grote vergezichten. Ook maak ik even contact met Kellie, via de walkie talkie die zij in huis hebben. Het contact is zeer goed op zo’n 15 kilometer verderop.

We dalen af en zijn rond half 2 alweer ‘thuis’. Een mooie hike. In de middag nog wat blikjes en flesjes recyclen in verschillende kratten, zodat deze gerecycled kunnen worden.

In de avond chillen met Maaike, want Peter en Kellie doen zelf de ‘Okay Run’, langs de campingplekken om te kijken of iedereen het naar z’n zin heeft, waarbij ze zelf al een flesje wijn meenemen.

Dag 12 Camping map

In de ochtend nog wat hout verzameld en in de middag een Camping map gemaakt. Het regent namelijk al vanaf een uur of 11 en blijven daarom lekker binnen de hele middag. Dit is de eerste dag sinds vijf weken dat het hier regent, dus dat kunnen ze wel gebruiken voor de dieren. Niet zo zeer het water zelf, maar dat het gras weer wat zal groeien. In de avond nog een paar biertjes met Kellie en Peter gedronken.

campingmap

Dag 13 Chillings

Vandaag lekker chill dagje gehad. Niet te veel gedaan, we hebben nog wat extra pijlen gezet op de Honeymoon Walk. Ook met de camping map een rondje gereden om te kijken of alle nummers kloppen, zoals we ze hebben neergezet.

Dag 14 Jack & Jill hill

Op de maandag zetten we nog een extra hike uit. Deze hike wordt ‘vernoemd’ naar ons. The Jack & Jill Hill. Omdat we de eerste dag al een lekke band hadden, werd ik direct Jack (of jackass) genoemd door Peter. Jack is de vertaling van krik in het Engels. Jack en Jill is ongeveer hetzelfde als Jut en Jul. Vandaar onze bijnaam.

Deze hike heeft nog nooit iemand gedaan, dus daarom moesten we zelf goed kijken waar we langs konden lopen en waar het eindpunt was. Uiteindelijk is het een 2,5 kilometer lange hike geworden. 2,5 kilometer heen en 2,5 kilometer terug, totaal dus 5 kilometer.

In de avond hebben de gasten van het ‘Old Homestead’ ons uitgenodigd om een biertje te komen drinken. Hier gingen we met z’n 4en naar toe, met de nieuwe bus die zij hadden gekocht, korte tijd terug. Met deze Safaribus willen ze in de toekomst tours over het campingpark gaan maken. Bij het huis hebben we een barbecue gehad als avondeten en tevens kangaroo gegeten. Smaakte prima, net als biefstuk, maar iets taaier.

Dag 15 Twee weken zitten er op

De twee weken zitten er op vandaag en we helpen Peter en Kellie nog met wat hout verzamelen en ook hebben we onze eigen band verwisseld die lek was. Tevens hebben we nog een ‘water run’ gedaan en Maaike heeft ook nog ‘the old homestead’ schoongemaakt. Zo hebben we tot aan de laatste dag vele werkzaamheden verricht.

Flinders Ranges

Op woensdag 17 juni gaan we het terrein af van Mt. Little Station, we voelen ons weer een beetje vrij. We hebben ons geen moment opgesloten gevoeld. We konden van alles doen en hebben dan ook veel gedaan, zowel voor hun als voor onszelf.

Vandaag gaan we naar Flinders Ranges. Het park waar vele mensen uit Adelaide naar toe gaan voor een weekend of week vakantie. We starten in Wilpena Pound, waar we een korte hike doen naar wat uitkijkpunten. Ook willen we naar een andere Gorge (waterbron), maar de weg is hier onverhard en heeft vele hobbels, we keren om en besluiten nog via de Arkaroo Rock Paintings te gaan. Deze schilderingen van Aboriginals zijn al eeuwen oud en worden nu met een hek beschermd. Woensdagavond gaan we uit eten in Hawker bij Flinders Food Co. Als we in Hawker aankomen zijn we op tijd en maken nog wat foto’s bij het oude treinstation. De trein van Port Augusta naar Darwin ging via Hawker en was wel bekend in deze omgeving. Nu is het spoor weg, maar in alle dorpen staan nog wel de treinstations.

Aansluitend doen we een biertje in kroeg van Hawker waar meerdere mensen zijn, gezellig is het. Om 18 uur eten we met Peter en Kellie bij Flinders Food Co. In de avond slapen we nog bij Mt. Little Station, om de volgende dag te vertrekken naar nieuwe plekken in Australië. Na twee weken is het weer tijd om Australië verder te ontdekken!

Tot snel.

Eén gedachte over “Twee weken Mt. Little Station

1. Hallo Jack and Jill,

Wat hebben jullie een prachtige “twee weken isolatie” bij de boer doorgebracht.
    Jullie hebben zodoende het boerenleven in Australië van dichtbij meegemaakt.
    Een top-locatie!!!! En dan ook nog dat er een hike naar jullie vernoemd is. Super.