Terugblik op Australië

Wat was het mooi en wat was het speciaal, deze reis op deze manier. We zijn inmiddels 1 maand terug in Nederland, met nog steeds wat heimwee. We blikken even terug op de reis.

Door het Coronavirus heeft de reis een hele andere wending gekregen. Vaak op een goede manier, maar ook soms op een minder leuke manier. Zo is de grens naar West Australië nooit open geweest, maar hebben we wel twee hele vette weken op een boerderijcamping gewerkt, waar we de self-isolatie hebben gedaan.

10 bijzondere gebeurtenissen in Australië:

1. Normaliter zijn er duizenden mensen bij het Sydney Opera House, wij waren er samen met 20 anderen.
  2. Twee weken lang gezeten op een boerderij met 9000 hectare grond.
  3. We konden als laatsten Fraser Island nog op en hebben er rustig kunnen kamperen. Toen we van het eiland af kwamen, hadden we pas wifi en moesten we direct door om de grens over te gaan naar NSW.
  4. Sydney was voor ons echt een opsteker, na een paar weken lastig rondgereisd te hebben.
  5. In Darwin (Northern Territory) was alles weer mogelijk, nul Coronavirus te ontdekken en alle festivals en markten waren weer open.
  6. Blue Mountains waren heel rustig en bijzonder om te zien en daar te wandelen.
  7. Bij Uluru (de grote rode steen) waren we samen met een handvol de enigen die een rondje er om heen liepen, normaal zijn het duizenden mensen per dag.
  8. Twee keer een self-isolatie gedaan, om toch meer te zien van Australië.
  9. Kanoën in een grote klif, wat heel bijzonder is, dat het water daar normaal 10 meter hoger staat.
  10. Op het hoogste punt van Australië gestaan: Mount Kosciuszko.

Uiteindelijk had het achteraf vele grote voordelen, zoals je in de lijst kunt zien. Alle plekken waar we geweest zijn, was het rustig en dat maakte het bijzonder en vaak ook wel relaxed.

In het begin was het vervelend, om steeds op rustige caravanparks te staan, maar na de Snowy Mountains was dat gelukkig niet meer het geval.

Geluk

Zoals hierboven gelezen, waren we de laatste op Fraser Island en hadden we alle tourtjes in Queensland gedaan. Hier voor konden we door naar New South Wales. In Queensland werd alles heel streng, terwijl in NSW nog veel mogelijk was.

Voordat we in Victoria kwamen, waren er vele coronacases. Een paar weken nadat we uit Victoria waren, zijn er vele coronacases bijgekomen in die staat. We hebben geluk gehad om op het juist moment deze staat binnen te rijden en ook weer uit te gaan.

Het geluk dat we zelfs nog Whale Watching hebben kunnen doen, wat de gehele reis niet mogelijk was. Dit hebben we gedaan op de laatste volle dag van de laatste bestemming: Moreton Island.

We hadden verhalen gehoord dat mensen zonder de auto te verkopen, terug gevlogen zijn naar huis. Vele auto’s werden bij het vliegveld neergezet en worden waarschijnlijk nooit opgehaald. Wij hebben de mazzel gehad, om de auto in Darwin te kunnen verkopen aan een autohandelaar en nog voor een goede prijs ook.

Door goed te handelen en overal drie keer over na te denken hebben we vele beslissingen gemaakt, die achteraf gelukkig zijn uitgepakt. Uiteindelijk, geluk dwing je af….

Wilde dieren

We hebben heel wat dieren gezien, wilde dieren in de natuur en veelal in de nationale parken. Hierbij een lijst met dieren die we hebben gespot.

• Kangaroo
  • Walibi (kleine kangaroo)
  • Slang
  • Pinguins
  • Walvis

Paco Pajero

We hebben heel wat kilometers gereden de afgelopen maanden. We hebben Paco Pajero in totaal 153 dagen in ons bezit gehad. Paco hebben we gekocht in Cairns, vervolgens zijn we richting Sydney & Melbourne gereden en vanaf Melbourne de outback door richting Darwin. In Darwin hebben we Paco verkocht.

De cijfers:

• 153 dagen de auto in bezit
  • 14.105 kilometer gereden
  • 1905 liter benzine getankt
  • $ 1,36 is de gemiddelde prijs per liter
  • 1 op 7.4 hebben we gemiddeld gereden

Onze top 5 van bestemmingen

Nr. 5. Litchfield National Park

Nr. 4. Sydney (inclusief Manly)

Nr. 3. Kakadu National Park

Nr. 2. Twee weken op een boerderij met 9000 hectare grond geholpen.

Nr. 1. Fraser Island – Het grootste zandeiland ter wereld

Tot slot

Naast bovenstaande 5 top bestemmingen zijn er zoveel kleine dingen die deze reis fantastisch hebben gemaakt. De mensen in Australië, de chillheid van een eigen auto, de chillheid van (bijna) onbeperkt reizen en de chillheid aan de oostkust en dat we beide het reisgezelschap perfect vonden. Daarnaast is het overdag altijd lekker warm, in Sydney, Melbourne en zelfs de Outback, wat zeker een groot voordeel is.

De Westkust hebben we helaas niet kunnen doen, omdat de grens dicht was en we hier toch ook goede verhalen over hebben gehoord. Voor nu is het prima, maar….

West-Australië, we will come back !

Eén gedachte over “Terugblik op Australië

1. Lieve Bart en Maaike,

Een mooie samenvatting en jullie hebben het goed naar de zin gehad, vooral op de boerderij……
    We hebben iedere keer weer genoten van jullie verhalen en van de prachtige foto’s. Ook fijn te lezen dat jullie in goed gezelschap waren………

Nu het dagelijkse leven in Holland weer oppakken!

groetjes ven Heit en Mem.