Het tropische Darwin

Totaal zijn we 10 dagen in Darwin centrum geweest. Normaal is 3 dagen genoeg om alles te zien. Maar wij zien deze plek als een ultieme chill vakantie op het einde van de reis. We hebben rond gelopen, aan het strand gechilld en Darwin Festival meegemaakt. Hierbij de hoogtepunten van Darwin.

BIG4 Caravan Park

De afgelopen maanden hebben we vaak noodzakelijk op een BIG4 Caravan Park gestaan, omdat dit vaak één van de weinige parken waren die ons toelieten in verband met het coronavirus, waarbij we altijd een eigen wc/douche hokje moesten hebben. Hierbij konden we vaak niet van alle faciliteiten gebruik maken, bijvoorbeeld het zwembad.

We komen aan bij een caravanpark in Coolalinga, waarvan we gister een folder hadden gekregen van de eigenaar die hem langs kwam brengen. We hebben deze keer wel wat eisen, omdat we kleding willen wassen, een koelkast nodig hebben en wifi nodig hebben om dingen voor de auto te regelen. Het laatstgenoemde kan het park helaas niet aan voldoen. Vandaar dat we door rijden naar de BIG4. Waar het altijd goed is geregeld, hier hebben ze wel wifi.

Vandaag maken we de auto schoon, eerst alles er uit, daarna naar de carwash voor de buitenkant en tevens het stofzuigen van de binnenkant. Paco ziet er weer als nieuw uit.

Terug op de camping wassen we ook wat spullen en ruimen we verder op.

Einde middag even zwemmen in het zwembad wat erg chill is met de 32 °C. Om vervolgens lekker aan te schuiven bij de bbq met zalm en kipsaté stokjes.

Darwin Hostel

De volgende dag rijden we naar Darwin centrum, naar het hostel waar we de resterende dagen van Darwin verblijven. Hoeveel dagen weten we nog niet precies, aangezien onze binnenlandse vlucht voor de tweede keer is gecanceld.

We checken in en krijgen een prima privé kamer in het hostel, wat bijna helemaal vol zit. Eén avond doen we mee met een Beerpong toernooi. We komen helaas niet verder dan de tweede ronde.

Auto Verkopen

Net als het auto kopen binnen 24 uur in Cairns, is het ons gelukt om de auto binnen 24 uur te verkopen. Dit leek een paar maanden eerder onwaarschijnlijk, weinig backpackers, een aantal lockdowns en het hoge aantal kilometers van 323.000 op de auto, waren geen pluspunten voor het verkopen van de auto.

Er zijn twee mensen die vandaag ( vrijdag 31 juli ) kunnen, om de auto te bekijken.

Eén daarvan is een man waar we rond half 3 heen rijden. Hij is er zelf niet, maar het is bij een vriend van hem, bij een garage. Eenmaal aangekomen merken we dat we te maken hebben met een klein autobedrijfje dat auto’s opkoopt en door verkoopt. Shit, denken we, deze willen natuurlijk zo laag mogelijk onze auto kopen.

De man zelf is er nog niet en zal over een half uur komen wordt er gezegd. De monteur doet een inspectie bij de motor, de banden en we maken een korte testrit. Naar de spullen, die we netjes hebben schoongemaakt wordt geen seconde gekeken.

Als we terug zijn van de testrit, komt de onderhandeling. De monteur heeft de eigenaar van de garage aan de lijn en we komen op een bod, $ 200 AUD onder de vraagprijs, maar $ 300 AUD meer dan waar we Paco voor hebben gekocht. Prima geregeld zo!

Voordat wij aankwamen stond er ook al een hele Aboriginal familie, die een auto wilde gaan kopen. Met familie, bedoel ik ook echt, hele familie. Opa, oma, alle kinderen, baby, iedereen is aanwezig, om één auto te kopen.

Zij hebben ook akkoord en wachten ook op de eigenaar.

Na totaal een uur na aankomst, is de eigenaar er ook. Vriendelijke man, waar mee alles snel is geregeld. Geld overmaken naar onze Australische rekening en we vullen het papierwerk in en overhandigen ze de sleutels. We worden ook nog terug gebracht naar het centrum, waar ons hostel is. Ideaal.

Uiteindelijk was het zwaar om afscheid te moeten nemen van de auto, want we hebben vele mooie dingen beleefd.

De middag direct naar de bank om de verzekering op te zeggen. We komen daar om 16:45, net op tijd, want 17 uur gaat de bank dicht. Helaas moeten we het telefonisch doen en we doen dat direct. Zo geregeld.

Vervolgens komen we langs de hoofdstraat met alle restaurants en kroegjes, waar we uit eten gaan.

In de volgende bar even een drankje gedaan met Live Music. Er kwam iemand naar ons toe die blijkbaar ons in de middag had zien zoeken naar een parkeerplek. Hij vroeg: “Did you find a parking spot?” Waarop wij reageerden: “No, we couldn’t find one, so we sold the car.”

Hij snapte er niks van, maar wij lachen, haha.

Nadat het Live Music duo stopte liepen we naar ‘huis’ en hadden we het wederom over Paco die was verkocht en we zeiden, “het is goed zo”.

Openlucht Bioscoop

We hebben al gelezen over de Deckchair Cinema. Of te wel een bioscoop in de open lucht. Een groot doek met vele stoeltjes die er voor staan. We zijn precies op tijd (één van de eerste om 18:00 uur) en nemen ook een drankje en hapje vooraf.

Het is lekker warm, dus in de korte broek en shirt is het ideaal en het scherm hangt er al mooi bij.

De film start om 20:00 en net voor de film was er nog de uitreiking van een tweetal prijzen.

Een uur voor de film, toen wij lekker zaten te eten kwam er een vrouw bij ons staan. Deze vrouw kwam lootjes verkopen, waarvan de opbrengst gaat naar het boekenfestival. We zeiden dat we maximaal één lootje wilden kopen, omdat dit toch het winnende lot was. Voor $ 2,- ( € 1,20) hadden we een lot gekocht.

Dit was nummer: Groen B 48. Wij kregen de ene, de andere met hetzelfde erop ging in de grote tas.

Maaike heeft al vaker in een bioscoop met een loterij iets gewonnen. We voelden beide dat we vanavond ook wel geluk konden hebben. Net voor de film kwam de uitslag van de loterij en de vrouw ging twee prijzen uitdelen. Ze begon te grabbelen in de grote tas met alle lootjes. Velen kochten meerdere lootjes, dus het moeten wel zo’n 200 á 300 lootjes geweest zijn.

Ze spreekt in de microfoon:

Green..

B..

Forty … Eight

Wij kijken elkaar aan en beginnen te lachen. We winnen één van de twee prijzen, een boekentas met een fles witte wijn.

Tijdens de film zitten er continu twee kleine salamanders op het scherm en vliegen er soms vleermuizen over. Een prachtige ervaring. Daarbij was de film ‘Top End Wedding’ top.

Darwin Waterfront

De misschien wel meest chille plek in Darwin is de ‘Darwin Waterfront’. Hier is een klein strandje, met verschillende ligstoelen, ligkussens en een groot grasveld. Het is gratis en iedereen die wil relaxen is hier dan ook. Om deze locatie heen zijn allerlei restaurantjes, barretjes en kleine shops met souvenirs en kleding. Het is alsof je over de Spaanse boulevard loopt. We zijn meerdere dagen bij de Waterfront geweest omdat deze plek op en top chill is.

Naast het strandje is er de Darwin Wave Pool, een groot zwembad waar golven gemaakt worden. Voor een $ 6,00 kun je hier de gehele dag naar binnen en buiten. Dit hebben wij natuurlijk ook een dagje gedaan. De dag na de public holiday en een dag voordat het festival begint zijn we naar de Wavepool geweest, gelukkig hierdoor niet zo druk. Lekker op de ligstoelen en om het kwartier gaan de golven aan, waar wij dan ook vele keren zijn geweest met zwemband, bodyboard of noodle om op te drijven.

Avondmaal bij zonsondergang

Eén van de avonden in Darwin, gaan we naar een klein park, waar we de zonsondergang gaan bekijken. Met een kipsalade, toastjes en de gewonnen fles wijn bekijken we een mooie zonsondergang.

Darwin Festival

De helft van de dagen dat wij in Darwin verblijven is er het Darwin Festival. Leuk dus om even wat mee te maken van het festival, denken wij. Een paar dagen voor het festival willen we kaarten halen voor bepaalde optredens. Hier merken we dat de twee shows, waar we heen zouden willen al uitverkocht zijn. Door Corona moet er afstand worden gehouden en zijn er minder plekken beschikbaar en dus een stuk sneller uitverkocht. Helaas, pindakaas.

De eerste dag van het festival, donderdag 6 augustus, is er het start event. Dit is een gratis event en begint om 17:00. Aangezien dit de enige avond van het festival is, die we willen meepakken, zorgen we dat we op tijd zijn. Ook verwachten we een rij een kleine tijd van te voren, daarom lopen we vanaf het hostel al om 3 uur weg om er iets over 3’en te zijn. Haha, we zijn de eersten. We lopen toch nog maar even naar de Waterfront en verdoen onze tijd op een grasveldje dichtbij de ingang. Om kwart voor 5 begint zich een rij te vormen waar wij dan ook bij aansluiten.

Uiteindelijk zijn we iets ‘te’ op tijd, maar zijn wel binnen voor de start van het festival. We genieten van de muziek, eten wat en drinken wat biertjes. Een mooie setting voor het Darwin festival.

Krokodil eten

Op de zaterdagavond zijn we na een dagje chillen de stad in gegaan voor een lekker hapje en drankje. Hierbij hebben we beide de krokodillenschnitzel besteld. Wel bijzonder om dit dier een keer op het bord te zien liggen. Het gepaneerde stuk vlees proeft als een combinatie tussen kip en vis. Het heeft voornamelijk de structuur van kip en daarbij de smaak van vis. Daarbij heeft het een soort van ravigottesaus. Al met al best lekker.

Mindil Market

Elke zondag is er bij Mindil Beach de Mindil Market. De laatste zondag, zondag 9 augustus willen wij ook graag een kijkje nemen. Een grote markt met kraampjes voor eten, drinken, kleding en souvenirs. Omdat we niets willen missen zijn we er al iets voor 4’en, terwijl het pas om 4 uur begint. Beter op tijd dan te laat, denken we wederom.

In het begin is het rustig, maar al snel rond etenstijd á 18 uur stroomt het vol. Het is misschien wel één van de weinige plekken op aarde waar zo’n event mogelijk is. Australië is één van de beste landen om te zijn, zo weinig coronagevallen zijn er momenteel. Daarbij is Northern Territory de veiligste staat van Australië.

Het is grappig dat we hier op de Mindil Market wederom verschillende ‘bekenden’ tegen zijn gekomen. De camping buren van een twee weken eerder van de Big4 caravanpark hebben we gezien. De Kano buurman die we een paar weken eerder hebben gesproken bij Daly Waters Pub en de quarantaine buren uit Alice Springs hebben we gezien. Zo zie je maar dat de wereld klein is.

Fotoshoot.

Vlucht naar Brisbane

Al geruime tijd terug hebben we een ticket van Brisbane naar Nederland geboekt. Het is daarom natuurlijk noodzakelijk om in Brisbane te komen. Een binnenlandse vlucht van Darwin naar Brisbane was gecanceld door Jetstar. Hierdoor kregen we een voucher van de genoemde vliegmaatschappij.

Toen we merkten dat Jetstar niet meer naar Brisbane ging vliegen, maar wel naar Sydney, hebben we daar een ticket heen geboekt. Dan maar een auto huren van Sydney naar Brisbane, wat zo’n 900 kilometer is.

Toen die ook wederom gecanceld was en we weer een voucher kregen, besloten we een andere maatschappij te kiezen. We hoorden dat Qantas nog wel door vloog de afgelopen dagen en daarom kozen we voor deze vliegmaatschappij. Daarbij vliegt Qantas nog dagelijks naar Brisbane.

Als we drie dagen later horen dat de borders tussen NSW (Sydney) en Queensland (Brisbane) wederom dicht gaat is het maar goed dat we nu rechtstreeks naar Brisbane vliegen, zonder stop in Sydney. Wie weet waren we dan Queensland niet meer ingekomen met de zogenoemde betreffende ‘border closures’.

Op de ochtend van vertrek naar Brisbane bekijken we het nieuws en zien dat er ook nog eens een harde storm met veel regen in NSW gaande is. Vele wegen zijn overstroomd en 1400 mensen hadden hulpdiensten gebeld door wateroverlast. Met zoveel regen is het maar goed dat we niet naar Sydney gaan en het weer voor Brisbane ziet er komende dagen goed uit.

We vliegen nu onderweg naar Brisbane en hebben daar nog een mooie stedentrip voor de boeg van 9 dagen.