Chillings op Gili Air

In onze laatste ochtend in Ubud, nog even ontbijten en een lekkere cappuccino op straat drinken voordat we naar de Gili’s gaan varen. Ook besluiten we in Ubud om alvast twee scooters te reserveren, zodat we bij terugkomst over 5 dagen, we direct door kunnen touren naar het noorden: Lovina. Een andere scooterverhuur was al helemaal leeg voor in februari, daarom maar een straat verderop proberen, bij Bangkok Rental.

Na wat onderhandeling over de prijs, komen we op een mooi bedrag van 60.000 per dag per scooter. (Wat neer komt op ongeveer € 4,-.) Goede deal denken wij.

Richting de haven

Om 11 uur worden we opgehaald en rijden we in iets meer dan een uur naar Padang Bai Port. Hier aangekomen moet we alsnog een dik uur wachten voordat we vertrekken. Goede reden om even goed en chill te lunchen.

Lunch bai port

Na de lunch, naar de haven die om de hoek zit. Daar aangekomen zien we al een grote drukte, pfff.. Dus meer mensen die naar Gili Trawagan, Gili Meno of Gili Air willen. En het is ook nog eens de boot naar Lombok. De pier staat al bijna helemaal vol, als de boten aankomen. Deze mensen die terug komen vanaf de Gili’s moeten er eerst af en hun koffer/backpack op de kant ophalen. Dit is nog wel een puntje van aandacht, want dit is niet heel georganiseerd en eerder chaotisch dan handig. Dan lopen er ook nog verkopende Balinese vrouwen met bier, frisdrank, nootjes en chips doorheen. Meer ongeorganiseerd en niet praktisch kun je het niet maken. Maar goed, het gaat zoals ze dat al jaren doen…

De boot overtocht verloopt spoedig en binnen no-time op Lombok (eerste stop) en vervolgens op Gili Air, onze stop.

Onze boot

Op alle Gili’s zijn geen motorvoertuigen te vinden, alleen maar fietsen en paard & wagen. We komen op de zuid kant aan en moeten naar de noord-west kant voor onze villa. Er staan verschillende paard en wagens klaar om de toeristen te vervoeren. Na het vragen naar de prijs van het ritje, vinden we het buiten proportie en besluiten te lopen. De afstand is uiteindelijk ook maar iets meer dan een kilometer lopen, wat natuurlijk ook niet ver is.

Bintang

Waar ik (Bart) mij over heb verbaasd is de prijs van het bier, dan heb ik het over het lokale bier: Bintang.

Een Bintang Large (620 ml) kost gemiddeld 45.000 IDR (InDonesian Rupiah). Dit is vandaag de dag precies € 3,-.
De prijs is overal ongeveer gelijk, soms 40.000 IDR en soms 50.000 IDR.
De goedkopere slaapplekken, wat uiteindelijk heel prima is voor de accommodatie, alleen vaak zonder zwembad en/of aircondition betaal je 50.000 IDR per persoon per nacht. Voor een goed groot lekker bord Nasi Goreng, Chicken Saté of Chicken Curry in een mooi restaurant, betaal je gemiddeld 45.000 IDR.

Kortom, een Large Bintang is net zo duur als een nachtje slapen of een bord Nasi Goreng.

Dat ter zijde, terug naar het chillen op Gili Air.

In de namiddag chillen op het strand. Bij ons voor staat de barbecue al aan in de avond, maar we besluiten verderop te kijken voor een eettentje op het strand. 3 eettentjes verderop komen we bij Matahari. Hier lekker gegeten, met de zee op 5 meter van ons tafeltje vandaan.

Snorkelen Gili Air

Snorkelsessie

De volgende ochtend een chocolade pancake met koffie en fruitsapje ging er goed in. In de ochtend en middagje chillen op het strand. Ook hebben we hier onze eerst snorkelsessie gehad.

snorkelen gili air

Helaas zien we nog maar weinig koraal en totaal 3 vissen.

In de namiddag rond 4en richting ‘het centrum’ gelopen, wat aan de andere kant van het eiland is. Gili Air is zo klein dat deze wandeling maar een 20 minuten in beslag nam.

Ook al geeft de buienradar vaak regen aan, is er hier geen regen te zien. Vaak in de nacht keiharde plensbuien en soms gecombineerd met onweer.

Lekker op het strand gelegen met Happy Hour Large Bintangetjes.

Genieten….

Rond 18 uur de hoofdstraat afgelopen op zoek naar een eettentje. Een tent die bijna helemaal vol zit, met nog twee tafeltjes vrij, is Mama Pizza. Blijkbaar hebben ze hier goed eten, dus laten we hier ook een hapje eten. Een pizza en pasta, jammie. Vervolgens naar huis gelopen via het strand in het donker.

Tevens hebben we in de middag een snorkeltour geboekt die volgende dag zal beginnen om 09:30.

Blog bijwerken

Nog even snel een blog bijwerken in het chille paradijs.

Snorkelen

De volgende dag rond 09:30 staan we ook bij het ‘kantoortje’ van de beste man, waar we het snorkeltoertje hebben geboekt. Totaal zullen er 4 stops zijn, waar we steeds een half uur kunnen snorkelen. Het snorkelen ging ons goed af, de eerste keer een stuk of 5 turtles gezien. Vervolgens ‘the statue’ gezien, dit is vlakbij Gili Meno ( Gili Meno is het middelste eiland van de drie Gili’s ). Als laatste half uurtje snorkelduik wat oud ijzer met een heleboel vissen. Hoe dit hier is gekomen? Geen idee. Deze laatste duik is tevens vlakbij Gili Trawagan.

Door de storm die afgelopen nacht over de eilanden trok, was er nog steeds hevige wind overdag. Door deze wind waren de golven hoger en het water nog wat troebel. Daarom zijn niet alle foto’s even goed gelukt.

Boot naar Gili T.

Een zeer geslaagde snorkelsessie en helemaal als we tijdens de tour op Gili Trawagan (ook wel Gili T. genoemd) kunnen worden afgezet. De rest van de groep (8 mensen) gaat nog één andere snorkelduik doen en dan terug naar Gili Air.

Dit scheelt ons een hoop gedoe, als we eerst terug moeten naar Gili Air, en dan een andere betaalde boot moeten pakken terug naar Gili Trawagan.