Het paradijs op Gili Trawagan

Na de geslaagde snorkelsessie zijn we afgezet op het meest westelijke eiland van de 3 Gili’s. We werden letterlijk bij het strand gedropt en de boot ging verder met nog één snorkel half uurtje om vervolgens de anderen terug mee te nemen naar Gili Air.

afgezet op gili t

Van de mainroad is het een kwartiertje lopen naar Phy Phy 2, ons volgende slaapadres, dit keer dus op Gili Trawagan ( ook wel Gili T, zoals de locals het noemen ). Dit eiland is een stuk drukker dan Air, zowel meer locals, als het aantal strandtentjes en dus toeristen.

Na een verfrissende duik in het zwembad, maar terug naar de mainroad om te kijken voor een ‘echte duik’. Omdat we beide de Padi al ver in het verleden eens bemachtigd hebben, willen we eerst een opfrisduik in het zwembad en vervolgens een fun duik, namelijk de Shark Dive. Hier krijg je namelijk de kans om met haaien te duiken. Gegarandeerd is het niet, maar ze zwemmen er wel. Omdat het gister en vandaag heeft gestormd en de wind nog best extreem is, kunnen we helaas morgen deze Shark Dive niet uitvoeren. Tot onze grote teleurstelling…. 🙁

The Jungle

Omdat we de volgende dag toch niet gaan duiken, besluiten we er maar een stapavond van te maken. 🙂 Eerst nog even op zoek naar een eettentje om onze magen te vullen, komen we uit bij een soort ‘De Hallen’ van Gili T. Ongeveer 20 eetstalletjes waar je stokjes kip, vlees en tonijn kunt krijgen met nasi en een aantal verschillende groentes naar keuze. Heerlijk eten voor een goede prijs.

We vervolgen onze weg langs de hoofdstraat op zoek naar een leuke kroeg of feesttent. Na een paar minuten staan we tegenover elkaar te Beerpongen voor een club die ‘The Jungle’ heet. Het is ook nog eens Happy Hour, waardoor de Bintangs voor een goede prijs worden aangeboden.

Na twee potjes te hebben verloren van Maaike, heb ik geen zin meer. Het is rond 20:30 nog erg rustig, zowel binnen als buiten waar de drie Beerpong tafels staan. We komen wat aan de praat met één van de managers, die vertelt ons dat tussen half 10 en 10 uur de backpackers uit de aangesloten hostels van de club rond die tijd naar de club komen om te partyen. We wachten rustig af, want zonder drukte geen echte party. Rond kwart voor 10 wordt het al drukker en komen de shotflessen uit de koelkasten die door barmannen vanaf de bar in iedereen wordt gegoten. We voelen ons weer even 18 jaar.

Helaas is het nog niet super druk, de manager heeft het waarschijnlijk verkeerd ingeschat…

Daarom gaan we na een paar drankjes naar ‘huis’.

beerpong

Vervuiling

De volgende volle dag naar de andere kant, de westkant van Gili T om lekker te chillen in de zon en een boekje te lezen, onder het genot van een chocolade croissant en fruitsapje. Heerlijk! We kiezen er voor om door het midden van Gili T te lopen, waar de rest de route via het strand neemt. Hier zien we dat achter het toeristische strand een rustig verlaten deel schuil gaat, waar heel af en toe eens iemand loopt. Ook ligt hier een hoop plastic door het groen. Dit is eigenlijk overal wel het geval, achter het mooie van Bali en de Gili’s is vaak een hoop vuilnis en vooral veel plastic zomaar de natuur in geslingerd. Heel jammer van deze prachtige natuur! Daarnaast is er veel vervuiling door alle scootertjes en auto’s zonder roetfilter. Ook wordt veel plastic en ander afval zomaar de riviertjes ingegooid, zodat het ‘makkelijk’ weg voert naar de zee of lager gelegen gebieden. De milieumaatregelen die wij in Nederland nemen, voelen als een druppel op een hete plaat.

Verder naar de middag waar we waren.

We chillen hem nog aan de westkant van Gili T. maar rond 13 uur wordt het ons te warm en lopen richting het drukkere gedeelte om te lunchen. Bij de eettent Black Penny nemen we beide een lekkere salade en bananen smoothie!

smoothie

Regenseizoen

Ook het regenseizoen is nog erg actief, wat we eigenlijk alleen nog maar extreem in de nachten hebben meegemaakt. Maar deze middag regent het ook al een paar uur. Boekje lezen en zwemmen is ook geen vervelende taak.

De laatste ochtend op de Gili’s krijgen we wederom een pancake met Balinese koffie als ontbijt. Rond half 10 gaan we lopend naar de haven waar de boot zal komen. Althans, het inchecken is om 10 uur, de boot komt er pas om 11:30. Dus eerst bij een nagelegen restaurantje nog een bordje pasta, een kopje koffie, een bananen smoothie en een potje wormen om de tijd vol te maken.

Nu is het opstappen vanaf het strand en een kwartier later vertrekken we weer richting Padang Bai, op Bali.
De zee is een stuk heftiger dan de heenreis en de helft van de toeristen ziet bleek, inclusief Maaike. Na anderhalf uur op de boot en nog een uur in de taxi, zijn we weer in het groene Ubud. Aangekomen bij de scooterverhuur, eerder geboekt die week, kunnen we direct vertrekken naar Lovina, onze eindbestemming van de dag. Na 3 uur scooteren inclusief een paar kleine stops komen we aan. Een lange rit, maar net voor het donker zijn we gearriveerd in het Rini Hotel in Lovina.

De Gili’s waren mooier dan verwacht. Op Gili Air kun je voornamelijk relaxen. Overal kun je mooi snorkelen, maar Gili Trawagan heeft alles in één. Op Gili T, kun je relaxen, fietsen huren, eten op de food market en ook uitgaan in één van de vele kroegen. Kortom: De Gili’s zijn het paradijs en is zeer geslaagd!