Het rustige Noord Bali

We komen net voor het donker aan in Lovina, in het noorden van Bali. Hier hebben voor 3 nachten iets moois geboekt. Na inchecken gaan we direct op zoek naar een eettentje, want zo’n lange rit met alleen een bordje pasta in de maag krijg je honger van.

Een bord Chicken Satay, Nasi Goreng en een Gado Gado als voorgerecht doet onze magen lekker vullen. Net voor het eten ontmoeten we nog een man op straat die dolfijntripjes aanbiedt voor de volgende morgen om 06:00 en 08:00 uur. Omdat we toch graag wel de zonsopkomst willen zien, kiezen we er voor om 6 uur in de ochtend klaar te staan op het strand om met de beste man mee te gaan naar de dolfijnen.

Half 6 opstaan op je vrije dag is vroeg, maar het was het waard. De mooie zonsopkomst hadden we niet willen missen. Na een half uur varen, bereiken we de eerste dolfijnen, al snel hebben andere boten dat in de gaten en vele boten achtervolgen meerdere groepjes dolfijnen. Steeds als een groepje dolfijnen weer boven komt, schieten alle bootjes direct die kant op. Totaal hebben we zo rond de 70 bootjes gespot op 1 dolfijnspot.

dolfijnen spotten

Na wat plaatjes en filmpjes te hebben geschoten keren we terug naar Lovina waar we bij het ontbijt kunnen aanschuiven rond 08:30.

Fun Duiken

Voordat we ontbijten nog even langs gegaan bij een duikcenter: Arrows dive center. We vragen wat info en voordat we het doorhebben, hebben we een afspraak gemaakt om 11 uur om een refresh duik te doen en morgen naar een eiland te gaan duiken ten noord westen van Bali.

Eerst dus even ontbijten, klein dutje en nog even bij het eigen zwembad chillen, om even later rond 11 uur klaar te staan voor een ‘zwembadduik’.

Opfris duik

opfrisduikEerst wat instructies en vervolgens wat rondjes zwemmen in het zwembad met flippers, duikbril en gasfles op de rug, zo, wij zijn weer gerefreshed op duikgebied.

Na die korte duik, wederom even een duik in ons eigen zwembad. We denken na om een waterval nog in de middag te bezoeken, welke op een uur rijden is. Wel het overwegen waard en dat doen we toch maar, nu we er toch zijn. Uurtje scooteren via Singaraja (de grootste stad van Noord Bali) en 20 minuten bergafwaarts lopen over stijle gladde paden, komen we bij de adembenemende waterval, de Sekumpul Waterval. Zeker een aanrader als je in de buurt bent, het is zo mooi groen! Daarna weer een uurtje terug scooteren, ditmaal in de regen. Gelukkig wacht op ons een warme en koude douche en als het goed is ergens in Lovina een lekker gerecht en een koude Bintang.

Kortom wederom een volle benutte dag op de reis van Maaike & Bart. Wij kijken uit naar morgen, duiken bij het eiland: Menjangan.

Wat een geweldige ervaring!

Het is voor ons beide alweer een tijdje geleden, maar vandaag gaan we duiken in open water. In de ochtend, na een goed ontbijt bij het hotel worden we om 8 uur verwacht bij het kantoortje van Arrows Dive Center. Niet veel later vertrekken we richting een dorpje helemaal in het noord westen van Bali. Na anderhalf uur met een busje en een half uur met de boot komen we aan bij het eiland Menjangan.

Na wat korte instructies van de duikinstructeur krijgen we de kleding aan en plompen achterstevoren van de boot af in het water. Tweemaal een duik van ongeveer 40 minuten. De eerst duik zien we twee grote schildpadden, een barracuda en veel soorten verschillende vissen en koraal.

Rond 13 uur een lunch op het strand van het eiland, waar verschillende herten ons vergezellen. De tweede duik zien we Nemo Fish, dezelfde als in de film, en ook komen we in een soort grot onder water, wat best wel vet was.

Na de terugweg pas weer rond 5 uur in de middag bij het hotel, waar we nog een kleine duik in het zwembad hebben gedaan. Dit keer zonder zuurstoffles, masker en flippers.

zwembad rini

In de avond weer naar dé gezellige straat van Lovina om een hapje te eten. We laten ons overhalen door een New Yorker die een restaurant is begonnen in Singaraja en nu een tweede vestiging heeft in Lovina. Hij heeft er huisgemaakte pasta, pizza en allerlei andere huisgemaakte gerechten. Het was om te smullen, vooral de pizza en truffel chocolade. Behalve de house salad die droop in de dressing, maar goed, de smaak was wel goed.

Op de scooter terug naar Ubud

De volgende dag stond in het teken van rustig aan naar Canggu, onze laatste stop op Bali. We besloten het rustig aan te doen… en dat is gelukt. We vertrokken rond half 10 uit Lovina. Omdat we onze scooters in Ubud gehuurd hadden moesten we natuurlijk via deze stad naar Canggu. Onderweg een aantal mooie stops gemaakt bij:
– Gitgit Waterval
– Tempel op het water
– Restaurantje voor de lunch
– Verschillende prachtige rijstvelden

Iets over half 4 komen we aan bij de scooterverhuur. Onderweg hadden we al gemerkt dat Ubud al helemaal vast stond met verkeer. We moesten ook met de scooter al over stoepjes en door steegjes om de drukte te omzeilen.

Vanaf Ubud wil de man van de scooterverhuur ons wel voor 300.000 Idr naar Canggu brengen. Dit vinden we eigenlijk veel te duur, maar alle taxi’s zijn zo duur hier in Ubud, hadden we al gemerkt. Maar al snel besluiten we het toch te doen na we hebben afgedongen naar 250.000 Idr.

Ook was de beste man de grote backpacks vergeten mee te nemen van zijn huis vanochtend, waar hij ze veilig had bewaard de afgelopen paar dagen. Daarom moesten we eerst langs zijn huis, om de backpacks op te halen en dan door naar Canggu. Wat normaal één uur zou zijn vanaf Ubud is nu drie uur geworden. Het was zoooo druk onderweg. Voordeel is dat we wat extra moois van Bali hebben gezien.