Toeristisch Canggu

De plaats Canggu ligt naast Kuta en Seminyak de grotere badplaatsen aan de zuidwest kust van Bali. In de avond missen we helaas de zonsondergang in Canggu zelf wat erg mooi schijnt te zijn.

We checken in en eten vervolgens in restaurant: Burgerz, waar we een lekkere vette burger eten die we wel verdiend hebben na de lange reis vanaf Lovina.

Canggu is erg toeristisch en op straat hoor je om de 10 seconden een toeter van een taxi, of ‘massaaaage five thousand’ of ‘sarong ten thousand’. Iedereen wil wat aan je verdienen.

Een korte strandwandeling in het donker leidt ons naar een bar waar het erop lijkt dat iedereen zich heeft verzameld. De grote bar redelijk vol. Na een aantal Bintang gaan we terug naar ons hostel voor een lekkere lange nacht.

De volgende lange volledige dag in Canggu maken we er een lekker stranddagje van, stukje over het strand en chillen in een luxe strandclub.

De club ‘The Lawn’ heeft wel dure biertjes, maar dan heb je wel een zwembad, handdoeken, wifi en prachtig uitzicht inclusief.

Warung Varuna

In de avond een goed eettentje uitgezocht uit de Lonely Planet.

Warung Varuna heeft lekkere indonesche gerechten. Het is de ‘Kokita van Canggu’. (Kokita is Maaike’s favoriete indonesische afhaal in Amsterdam)

Dé vlucht naar Australië?!

De volgende dag staat in het teken van eerst overdag chillen en in de avond vliegen naar Cairns in Australië. Althans dat denken we….

De 27e van februari worden we wakker rond half 8 in de ochtend. Rond kwart over 8 merkt Maaike op dat we alvast kunnen inchecken voor de vlucht van 23:25 vanavond. Eenmaal ingelogd op de vliegwinkel.nl website zien we de vlucht staan en zien we dat het mogelijk is dat we kunnen inchecken.

Inchecken gaat via de Jetstar website, wat de vliegmaatschappij is. Als we daarop inloggen met boekingsnummer en achternaam, merken we op dat hier een hele andere vertrektijd staat, namelijk 11:15. Dit is over precies 3 uur, het is namelijk al 08:15. We checken de vliegwinkel website nog eens en nogmaals de Jetstar website en we besluiten om die van Jetstar te vertrouwen en dat we daarom direct alle spullen moeten pakken en direct weg moeten, aangezien we nog in bed liggen. Direct pakken we onze backpacks in en ondertussen probeer ik in te checken op de Jetstar website. Als dan opeens het licht uitvalt en de airco er mee stopt, denken we ‘Kut… stroomuitval’. Op dit moment is dat niet handig, omdat ook de wifi niet meer werkt en we niet meer kunnen inchecken. Of daadwerkelijk nogmaals checken hoelaat we nu echt vliegen.

We besluiten om zo snel mogelijk met de taxi naar het vliegveld te gaan en het er op te gokken dat het vliegtuig om 11:15 vertrekt. Anders moeten we tot de avond wachten, of misschien zelfs een nieuwe vlucht voor de volgende dag boeken.

Ook moeten we nog wacht op de vuile was, die we gister hebben afgegeven bij het hostel. Als ik de man van het hostel vraag of onze was al klaar is, zegt hij, “ja, de was komt er zo meteen aan”. Ik vertel hem dat we nu opeens haast hebben door een vervroegde vlucht.

Hij zegt “5 minutes” en rijdt op z’n scooter weg om de was op te halen. Wij pakken de backpacks verder in en iets over half 9 staan we klaar om te gaan. Helaas nog geen was te zien. De man komt terug op de scooter en zegt nogmaals, “wait here, 5 minutes”.

Om toch proberen in te checken loop ik naar de andere kant van de straat waar een ontbijttentje zit met wifi. Helaas na de tweede keer proberen staat er dat we niet meer kunnen inchecken. Waarschijnlijk omdat je maar tot 2 en een half uur voor de vlucht kan inchecken.

Het is inmiddels iets voor 9 uur, en ik zie dat de wasvrouw aan komt op de scooter met onze was. Hopelijk zit alles er in, want tijd om dat te checken hebben we niet.

De man van het hostel heeft inmiddels een taxi gebeld die ook zo moet arriveren, als het goed is. Yes, daar is hij, twee minuten nadat de was er is, nog voor 9 uur zitten we in de taxi.

We stappen snel in met alle backpacks en tasjes. We maken duidelijk aan de taxichauffeur, dat de vlucht om 11 uur gaat. Hij schrikt een beetje en zegt: “oh, a lot of traffic now”.

Hij zegt dat we 10 uur op het vliegveld misschien wel kunnen halen…

Als we een grotere weg op rijden komen we direct vast te staan. Hij besluit eerst een stukje de andere kant, dus het noorden op te rijden, zodat we het drukke punt vermijden. Het lijkt mij heel onlogisch, maar hij zal het wel weten.

Even later rijden we weer op de goede weg, maar het blijft overal druk. Zo ook op de laatste grote weg voor het vliegveld rijdt het verkeer erg langzaam, niet veel later zien we al waarom, een vrachtwagen met lekke band die één gehele baan van de twee banen bezet houdt, en daar rustig het zijn lekke band aan het vervangen is. Voordeel is dat het daarachter tweebaans, wel hard door rijdt en de chauffeur geeft extra gas, om ons zo snel mogelijk op het vliegveld te krijgen.

10 uur hebben we niet gered. Om 10:15 komen we aan op het vliegveld, met nog 5 minuten lopen naar de incheck’bali’ (hihi), zien we dat deze zal gaan sluiten om 10:25. Pffff, we zijn op 5 minuten na op tijd. Na het afgeven van de grote backpacks blijkt het dus toch deze vlucht te zijn en we worden diep van binnen erg boos op Vliegwinkel.nl waar verkeerde tijden vermeld staan. Heel vreemd denken we en dit zal nog wel wat mailverkeer met hen op leveren. Maar eigenlijk zijn we ook blij nu we de vlucht naar ‘Down Under’ gehaald hebben, op het nippertje.

Onderweg naar Cairns zien we Bali en Nusa Penida liggen, we zien zelfs Lombok en de gili eiland op verre afstand. Prachtig helder weer met wolken vanuit het vliegtuig.

Avontuur Down Under

Eigenlijk gaat het avontuur nu pas beginnen, iets waar we het echt voor doen: rondreizen met een auto door Australië!!